Sweden

Åberg, Anders (2012) ‘Astrid Lindgren’, in John Sundholm et al., Historical dictionary of Scandinavian cinema. Lanham/Toronto/Plymouth: The Scarecrow Press, pp. 254–255.
Åberg, Anders (1996) ‘Att korsa det fördömda kritstrecket: Reflexioner över några svenska kritiker som blev filmdiktare’, Filmhäftet: Kritisk tidskrift för analys av rörliga bilder, (24), pp. 23–30.
Åberg, Anders (2012) ‘Children’s films’, in John Sundholm et al., Historical dictionary of Scandinavian cinema. Lanham/Toronto/Plymouth: The Scarecrow Press, p. 102.
Åberg, Anders (2004) ‘Ett viktigt bidrag till ungdomens fostran: Barn och film i Sverige 1905–1950’, Rapportserien Centrum för kulturforskning, (2), pp. 59–91.
Åberg, Anders (2012) ‘Olle Hellbom’, in John Sundholm et al., Historical dictionary of Scandinavian cinema. Lanham/Toronto/Plymouth: The Scarecrow Press, p. 196.
Åberg, Anders (2011) ‘Remaking the national past: The uses of nostalgia in the Astrid Lindgren films of the 1980s and 1990s’, in Beyond Pippi Longstocking: Intermedial and international aspects of Astrid Lindgren’s works. New York/London: Routledge, pp. 73–86.
Åberg, Anders (2012) ‘Saltkråkan som TV-serie, bok och film’, in Helene Ehriander and Maria Nilson (eds.), Starkast i världen! Att arbeta med Astrid Lindgrens författarskap i skolan. Lund: BTJ Förlag, pp. 152–163.
Åberg, Anders (2010) ‘The reception of Vilgot Sjöman’s Curious films’, in Mariah Larsson and Anders Marklund (eds.), Swedish Film: An introduction and reader. Lund: Nordic Academic Press, pp. 243–249.
Åberg, Anders (2009) ‘Vacanza all’isola dei gabbiani: La creazione e la diffusione di un paradiso estivo svedese’, Infanzia, (6), pp. 409–413.
Åberg, Anders (1999) ‘Vägs ände: Anteckningar om Vilgot Sjömans Tabu’, in Lars Gustaf Andersson and Erik Hedling (eds.), Mannen med filmkameran: Studier i modern film och filmisk modernism. Lund: Litteraturvetenskapliga institutionen, pp. 160–169.
Åberg, Anders (2012) ‘Vilgot Sjöman’, in Historical dictionary of Scandinavian cinema. Lanham/Toronto/Plymouth: The Scarecrow Press, pp. 345–346.
Åberg, Anders and Bergström, Åsa (2012) ‘Från rännsten till förort: Etnicitet, klass och könsroller i tre svenska barnfilmsmelodramer 1944-2006’, in Sara Kärrholm and Paul Tenngart (eds.), Barnlitteraturens värden och värderingar. Lund: Studentlitteratur, pp. 289–314.
Aberg, Anders Wilhelm (2011) ‘Art is born on the border of taboo: Vilgot Sjöman in Hollywood’, Journal of Scandinavian Cinema, 1(2), pp. 159–162.
Åberg, Anders Wilhelm (2012) ‘Children’s films, Sweden’, in John Sundholm et al., Historical dictionary of Scandinavian cinema, p. 102.
Åberg, Anders Wilhelm (2013) ‘Conceptions of nation and ethnicity in Swedish children’s films: The case of Kidz in da Hood (Förortsungar, 2006)’, Journal of Educational Media, Memory and Society, 5(2), pp. 92–107.
Åberg, Anders Wilhelm (2015) ‘Ett oljetryck tillverkat på en valbyrå: Kulla-Gulla på film’, Helene Ehriander and Eva Söderberg (eds.), Kulla-Gulla och alla de andra: Martha Sandwall-Bergström 100 år, pp. 48–56.
Åberg, Anders Wilhelm (2016) ‘Her body, his self: Authorship and gender in I Am Curius Yellow’, in Elisabet Björklund and Mariah Larsson (eds.), Swedish cinema and the sexual revolution: Critical essays, pp. 49–60.
Åberg, Anders Wilhelm (2010) ‘Seacrow island: Mediating arcadian space in the folkhem era and beyond’, in Erik Hedling, Olof Hedling and Mats Jönsson (eds.), Regional aesthetics: Locating Swedish media. Stockholm: National Library of Sweden, pp. 125–140.
Åberg, Anders Wilhelm (2001) Tabu: Filmaren Vilgot Sjöman. Lund: Filmhäftet.
Abrahamson, Kjell Albin (1987) ‘Dom badade en sommar... Nakenbadets historia i svensk film’, Chaplin, 29(3), pp. 126–129.
Achtenhagen, Leona (2011) ‘Creating a film production cluster in Sweden’s west: The case of “Trollywood”’, in Charlie Karlsson and Robert G. Picard (eds.), Media clusters: Spatial agglomeration and content capabilities. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 354–376.
Adolphson, Edvin (1972) Edvin Adolphson berättar om sitt liv med fru Thalia, fru Filmia och andra fruar. Stockholm: Bonnier.
Af Geijerstam, Eva (1995) ‘Hjälpmedel, stjälpmedel och besvärjelser i manusdjungeln’, Chaplin, (256), pp. 19–21.
Agger, Gunhild (2011) ‘Danmarksfilm—kan danskhed oversættes?’, in Per-Erik Ljung (ed.), Transformationer. Valda texter från International Association of Scandinavian Studies. Lund: CSS.
Aghed, Jan (1992) ‘Bergman après Bergman’, Positif, (382), pp. 21–30.
Aghed, Jan (1997) ‘Bo Widerberg 1930-1997’, Positif, (440), pp. 68–69.
Åhler, Lars (ed.) (1988) Gaukler im Grenzland. Ingmar Bergman. Seine Filme, sein Leben. München: Vilhelm Heyne Verlag.
Åhler, Lars and Per Olov Qvist (ed.) (2002) Svenska skadespelare i film och TV 1897-2000, 1-2. Stockholm: Svenska Filminstitutet.
Åhlund, Jannike (1996) ‘Mai Zetterling: Kvinna och filmregissör’, in Chrstina Olofsson (ed.), I rollerna tre. Göteborg: FIlmkonst.
Ajanovic, Midhat (2010) ‘Tragajuci za kompleksnim kadrom: Roy Andersson, sadasnji i buduci klasik’, Sarajevske sveske, (29–30), pp. 548–562.
Åkerberg, Nina (2013) ‘Kläderna, frisyren, musiken—aldrig rätt: filmskaparen Lukas Moodysson minns livet som missnöjd och stolt punkare’, Dagens Industri, (38), pp. 44–50.
Alanen, Antti (2001) ‘Aho and Stiller’, Film History, 13(1), pp. 65–70.
Alanen, Antti (2000) ‘Laulu tulipunaisesta kukasta: perinne ja jatkuvuus’, Lähikuva, (3), pp. 34–47.
Alin, Hans (1923) ‘The Swedish film. The movies won for literature’, American-Scandinavian review [Preprint].
Allberg, Ragnar (1947) ‘Gösta Hellström i vännernas krets. Några personliga minnen’, Biografbladet [Preprint], (4).
Almér, Gunnar (ed.) (1999) Swedish films 1999. Stockholm: Svenska Filminstitutet.
Almqvist, Stig (1932) ‘En brinnande entusiast. Gösta Hellström död—En verklig förlust för svensk film’, Filmjournalen [Preprint], (51).
Alnæs, Karsten (1980) ‘Svensk film i uføret—men det gror også’, Film og Kino, (5), pp. 172–175.
Amcoff, Jorunn, Carlström, Björn and Hansson, Joakim (1996) Jägarna: från idé till succé. Stockholm: Bonnier/Alba.
Anderson, Pat (1980) ‘Tage Danielsson’, Films in Review, (November), pp. 545–547.
Andersson-Greek, Ulf (2004) Varför görs det så lite film i Stockholm-Mälardalen?. Rapport om regionaliseringen av svensk film och förutsättningarna för en storregional filmfond i Stockholm-Mälardalen. Stockholm: Film Stockholm.
Andersson, Gunder (2008) ‘Andersson vs Andersson’, Filmrutan, 51(4), pp. 7–11.
Andersson, Gunder (2010) ‘En biobesökares bekännelser’, FLM, (11), pp. 24–30.
Andersson, Gunder (1984) ‘Ragneborn, Holmsen, Kjellgren och Tidsandan. Om ungdom på glid i ett välfärdssamhälle på marsch’, in Lars Åhlander (ed.), Svensk filmografi 5: 1950-1959.
Andersson, Harriet (2005) Harriet Andersson. Samtal Med Jan Lumholdt. Stockholm: Alfabeta.
Andersson, Jenny (2009) ‘Nordic nostalgia and Nordic light: The Swedish model as Utopia 1930–2007’, Scandinavian Journal of History, 34(3), pp. 229–245.
Andersson, Jenny and Hilson, Mary (2009) ‘Images of Sweden and the Nordic countries’, Scandinavian Journal of History, 34(3), pp. 219–228.
Andersson, Lars Gustaf (2014) ‘Befintligt ljus : Carl Henrik Svenstedts filmer 2007-12’, in Ann-Kristin Wallengren and Erik Hedling (eds.), Den nya svenska filmen: Kultur, kriminalitet och kakofoni, pp. 149–171.
Andersson, Lars Gustaf (2013) ‘Carl Slättne: Filmessäist och optisk agitator’, Magasinet Walden [Preprint].
Andersson, Lars Gustaf (1995) ‘Den svenska konstfilmsinstitutionen’, Filmhäftet, 1(2).