Experimental cinema

Andersson, Lars Gustaf, Sundholm, John and Söderbergh Widding, Astrid (2006) ‘I skuggan av spelfilmen: svensk experimentell film’, in Astrid Söderbergh Widding, Konst som rörlig bild—från Diagonalsymfonin till Whiteout. Sveriges Allmänna Konstförening/Bokförlaget Langenskiöld: Sveriges Allmänna Konstförening/Bokförlaget Langenskiöld, pp. 15–94.
Klüver, Billy (1991) ‘Gå på bio (Going to the Movies)’, in Mekas, Jonas (ed.), Swedish avantgarde film, 1924-1990. New York: Anthology Film Archives, pp. 12–18.
Krarup, Helge and Nørrested, Carl (1986) Eksperimentalfilm i Danmark. København: Borgen.
Le Grice, Malcolm (2003) ‘Three strands of experimental cinema: Abstraction, symbolism and existentialism’, in Sundholm, John (ed.), Gunvor Nelson and the avant-garde. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 15–27.
Mekas, Jonas (ed.) (1991) Swedish avantgarde film, 1924-1990. New York: Anthology Film Archives.
Orrje, Henrik (2003) ‘New beginnings: Swedish experimental film from past to present’, in Sundholm, John (ed.), Gunvor Nelson and the avant-garde. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 57–69.
Orrje, Henrik (1994) Svensk experimentell film 1945-1990. En kronologisk och biografisk stude av några filmskapare och deras verk. Stockholm: Stockholms Universitet.
Ørum, Tania (2007) ‘Danish avant-garde filmmakers of the 1960s: Technology, cross-aesthetics and politics’, in Alexander Graf and Dietrich Scheunemann (eds.), Avant-Garde Film. Amsterdam: Rodopi, pp. 261–275.
Osten, Gerd (1949) ‘Filmproblem efter kriget’, Gaudeamus, (7), pp. 10–11.
Osten, Gerd (Pavane) (1945) ‘Den stackars experimentfilmen’, Biografbladet, (1–2), pp. 24–25.
Osten, Gerd (Pavane) (1945) ‘Funderingar kring Lot’, Biografbladet, (3), pp. 64–66.
Patera, Paul (1949) ‘Än en gång: “Lot in Sodom”’, Biografbladet, (4), pp. 274–278.
Pettersson, Anders (2003) ‘Interview with Gunvor Nelson’, in Sundholm, John (ed.), Gunvor Nelson and the avant-garde. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 137–162.
Pettersson, Gunnel and Wrange, Måns (2006) ‘Videokonst i Sverige: från alternativ till institution’, in Astrid Söderbergh Widding, Konst som rörlig bild—från Diagonalsymfonin till Whiteout. Stockholm: Langenskjölds, pp. 129–173.
Sima, Jonas (1968) ‘Jag vill göra film som utmanar makterna!’, Chaplin, (80), pp. 84–86.
Wahlberg, Malin (2008) ‘Från Rembrandt till Electronics - konstfilmen i tidig svensk television’, in Leif Dahlberg and Pelle Snickars (eds.), Berättande i olika medier. Stockholm: Statens ljud- och bildarkiv, pp. 201–232.
Wortzelius, Hugo and et al. (1947) ‘Debatt kring en experimentfilm: Rune Hagbergs “… och efter skymning kommer mörker”’, Biografbladet, (3), pp. 161–168.